راهنمای خرید ماوس گیمینگ

راهنمای خرید ماوس گیمینگ
  • این روزها بازی های کامپیوتری و افرادی که طرفدار این بازی‌ها هستند رو به افزایش است و حتی تبدیل به نوعی سبک زندگی شده است. همانطور که می‌دانید هر فعالیتی نیاز به ابزارهای خاص خود دارد . بنابراین برای بازی حرفه‌ای ، لوازم جانبی حرفه ای که بتواند حس لذت و هیجان هنگام بازی را به حداکثر برساند مورد نیاز است . به طوری که بازیکنان یا به اصطلاح گیمرانی هستند که علیرغم هزینه بالا، لوازم مخصوص بازی را تهیه می‌کنند. یکی از این لوازم جانبی مورد نیاز گیمران حرفه‌ای ماوس گیمینگ است . تفاوت های چشمگیری بین ماوس گیمینگ و ماوس معمولی ( اداری ) از نظر طراحی ،سنسور ،کلیدها ، کاربرد و … وجود دارد و بسته به قیمت ماوس هنگام خرید ،حرفه‌ای تر و قابلیت‌های ماوس پیشرفته تر می‌شود که دراین بخش ، رایاسان به ویژگی هایی که باید هنگام خرید ماوس گیمینگ توجه کنید اشاره می‌کند تا با قیمت به صرفه مناسب ترین ماوس را تهیه کنید.

     

    طراحی ارگونومی ماوس گیمینگ

    کمپانی های لوازم جانبی گیمینگ معروف در جهان مثل Razer  Fantech  Redragon   asus  و… هرکدام ده ها نوع ماوس گیمینگ با طراحی مدرن و جذاب تولید کرده اند که بعضاً به قدری طراحی پیچیده ای دارند که سخت می‌توان به استفاده از ان عادت کرد ! با این همه مهم‌ترین ویژگی مشترک طراحی در این ماوس ها حالت ارگونومی ست .

    وزن

    یک ماوس گیمینگ باید دارای متریال مرغوب و در عین حال سبک وزن باشد ( هرچند در زیر بعضی ماوس ها محفظه‌ای هست که وزنه‌ا‌ی زیر آن قرار دارد و تنظیم وزن ماوس عملا به دست گیمر است) تا گیمر ماوس را راحت و سریع حرکت دهد و چالش های بازی را پشت سر گذارد.

    کیفیت جنس

    ماوس باید بدنه ای محکم داشته باشد تا هنگام ضربه یا فشار مقاومت کافی داشته باشد . استفاده از پلاستیک پلی کربنات مرغوب (که بین تولید کنندگان رواج دارد) که هم ضد آب و هم ضد گردو غبار است و همچنین اثر انگشت روی آن نمی‌ماند مهم ترین ویژگی‌های ماوس از نظر جنس است

    نوع طراحی

    طراحی ماوس انتخابی بهتر است در عین جذاب و مدرن بودن ، کاربردی باشد. طوری که با در دست گرفتن آن حس اصالت و مچ دست پس از چند ساعت بازی احساس خستگی نکند. طراحی اصولی ماوس باعث کنترل بهتر ان حین بازی می‌شود.

     

    gaming mouse spec

     

    دکمه‌ها و کلیدهای ماوس گیمینگ

    انواع گوناگونی ماوس در بازار وجود دارد که تعداد دکمه و کلیدهای ان از 5 تا 30 متغیر است. با توجه به سلیقه شما و سبک بازی که می‌کنید ( شوتر ، مسابقه و…) می‌توانید یکی از آن هارا تهیه کنید. در اکثر موس های گیمینگ می‌توانید به وسیله نرم افزار کلیدها را سفارش سازی و از کلیدها نهایت استفاده را کنید.

     

    gaming mouse spec

     

     

    میزان حساسیت سنسور DPI

    بطور مختصرDPI  به نسبت مسافت طی شده ماوس توسط کاربر به مسافت طی شده اشاره گر روی مانیتور گفته می‌شود و اختصار کلمه Dots Per Inch  است. فرض کنید درون بازی شوتر در محاصره دشمن قرار دارید ، موثرترین شاخصی که باعث نجات جان شما در این بخش می‌شود ((سرعت)) است. در این صورت ماوس مخصوص بازی شما باید مقدارDPI  بالایی داشته تا حرکت نشانه گر شما سریع باشد . کم ترین مقدار DPI  قابل قبول در ماوس گیمینگ 1800 می باشد ، هرچند ماوس هایی وجود دارد که این مقدار حتی به 32000 می‌رسد. با توجه به موقعیتتان در بازی، با دکمه ای که در مرکز موس قرار دارد شما می‌توانید DPI را تغییر دهید.

     

    gaming mouse spec

     

    اتصال ماوس گیمینگ

    ماوس های گیمینگ به دو صورت سیمی و بی سیم وجود دارد . منبع تغذیه در ماوس‌های سیمی همانطور که می‌دانید برق سیستم درگاه USB  می‌باشد اما در موس های بی سیم باتری‌های قابل شارژ انرژی نورپردازی RGB و عملکرد ماوس را تأمین می‌کند و به وسیله یک دانگل بلوتوث به سیستم متصل می‌شود. برای زیباتر و منظم تر به نظر رسیدن میز گیم، خرید ماوس گیمینگ بی‌سیم پیشنهاد می‌شود. ( البته با توجه به جیبتان !)

    gaming mouse specgaming mouse specgaming mouse spec

     

     

    پایه‌های بی اصطکاک 

    کمپانی هایی  معروفی که  ماوس‌های گیمینگ تولید می‌کنند ، بخش زیرین ماوس را حرفه‌ای طراحی میکنند .بطوری که پایه های آن را از جنس ضد اصطکاک می‌سازند تا سرعت اشاره گر ( Cursor ) هنگام حرکت موس روی سطح کاهش نیابد. پیشنهاد می‌شود که هنگام خرید ماوس گیمینگ طراحی بخش زیرین ماوس (پایه ماوس) بررسی شود.

    gaming mouse spec

     

    نورپردازیRGB 

    ماوس هایی مثل ماوس مخصوص بازی فنتک مدل HIVE UX2 روی بدنه خود دارای چندین LED  هستند که اکثراً قابلیت نمایش پالت رنگ 16 میلیونی هستند. این نورپردازی RGB به اشکال مختلف روی ماوس طراحی می‌شود و به وسیله نرم افزار مخصوص خود شخصی سازی می‌شود و طرحی خیره کننده به محیط بازی شما می‌دهد. استفاده از ماوس‌های دارای نورپردازیRGB ستاپ گیم شما چشم نوازتر می‌شود.

    gaming mouse spec

    نرم‌افزار شخصی سازی

    معمولا ماوس های گیمینگ دارای نرم افزاریست که می‌توان به وسیله آن نورپردازی RGB  ،  مقدار DPI  Polling Rate  و… را شخصی سازی کنید. هنگام انتخاب ماوس این موضوع را بررسی کنید تا از محصول حداکثر بهره وری را ببرید.

    gaming mouse spec

     

    مواردی که گفته شد مهم ترین مشخصه های ماوس مخصوص بازی ست که در کنار سلیقه و کاربرد شما می‌تواند راهنمای شما هنگام خرید باشد .

    یکی دیگر از اصلی ترین تجهیزات گیمینگ  ، مانیتور می‌باشد و مقاله راهنمای خرید مانیتور می‌تواند برای شما مفید باشد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    محسن محمودی
    ارسال دیدگاه