مقایسه ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس

مقایسه xbox series x and xbox series s
  • شرکت ماکروسافت پس از تولید 8 نسل کنسول های بازی ، طرافداران خود را همیشه داشته و در اکثر مواقع با وجود انتقادات توانست به هدفی که در بازار کنسول ها داشته دست یابد .این بار ماکروسافت در نسل نهم با اراِئه دو کنسول همزمان ایکس باکس سری ایکس  و ایکس باکس سری اس قصد دارد دست مشتریان خود را باز نگه داشته تا باتوجه به سلیقه و بودجه ای که در نظر دارند خرید کنند.

     

     

    ایکس باکس سری ایکس با قیمت حدود 500 دلار و برادر کوچکتر ایکس باکس سری اس با قیمت 300 دلار به بازار عرضه می‌شود . در نگاه اول ممکن است به این فکر کنید که اختلاف سخت افزاری بین این دو کنسول آنچنان فاحش نیست اما در بخش تصویر خروجی مواردی وجود دارد که باعث برتری ایکس باکس سری ایکس نسبت به ایکس باکس سری اس شده است . البته که قیمت جذاب سری اس یک مزیت مهم است ک نباید نادیده بگیریم. اعداد و ارقام مربوط به سخت افزار بحث های تخصصی ست که بهتر است به آن نپردازیم چون نتیجه ای در بر ندارد . اینکه چه کنسولی مناسب تر برای خرید است بستگی به سلیقه و نیاز خریدار دارد چون هیچ شخصی بهتر از خریدار نمی‌تواند بودجه و علایق خود  را ارزیابی کند ، رایاسان بی‌طرفانه به بررسی ظاهر و بخش های فنی تفاوت این دو کنسول پرداخته تا کمکی به تصمیم گیری خریدار کند .

    طراحی

    درمورد طراحی می‌ توان گفت ایکس باکس سری ایکس بزرگتر و طبیعتا سنگین تر از ایکس باکس سری اس  ، به طوری که وزنی 2.5 برابری آن دارد . از جایی که  برد و قسمت های داخلی ایکس باکس سری ایکس از سری اس قدرتمند است ( نه آنچنان ) مسلما محیط بیشتری مورد انتظار است بنابراین کنسول حجیم تر می‌شود. مانند نسل های قبل دکمه پاور تزیین شده با لوگو روی هر دو دستگاه خودنمایی می‌کند ، با این تفاوت که از دکمه‌های فشاری استفاده شده نه از دکمه‌ها لمسی ( touch ) .هردو کنسول در حالت افقی و عمودی قابل استفاده اند ، تنها ایرادی که دارد لوگوی ثابت دستگاه است که در حالت افقی لوگو به اشتباه دیده ‌می‌شود.

     

     

    مشخصات سخت افزاری

    دانستن مشخصات سخت افزاری نه فقط کنسول بلکه هر دستگاهی ، به  تصمیم خرید و برطرف کردن نیاز شما  کمک می‌کند ؛ بنابراین جدول مشخصات فنی یا سخت افزاری این دو کنسول را در بخش زیرآماده کرده ایم که به صورت رسمی از سوی ماکروسافت اعلام شده است .

     

    Xbox series s

    Xbox series x

    Console

    AMD ZEN2 CPU 8 CORES 3.6 GHz  WITH SMT ENABLED 3.4 AMD ZEN2 CPU 8 CORES 3.8 GHz 8 WITH SMT ENABLED 3.6

    CPU

    ADM RDNA 2 GPU CUS 1.565 GHz 20 TFLPOPS 4 ADM RDNA 2 GPU CUS 1.825 GHz 52 TFLPOPS 12 GPU
    10GB GDDR6 RAM 16GB GDDR6 SDRAM RAM
    1440P 60FPS UP TO 120FPS 4K 60FPS UP TO 120FPS PERFORMANCE  TARGET

    512GB SSD

    1TB SSD

    STORAGE

    1TB

    1TB

    EXPENDABLE STORAGE

    NO

    4K  UHD BLURAY

    OPTICAL DRIVE

    1440P WITH 4K UP SCALING

    8K MAX OUTPUT RESOLUTION

    120Hz

    120Hz MAX REFRESH RATE
    DIGITAL ONLY 4K  UHD BLURAY DISC DRIVE
    MICROSOFT PROJECT XCLOUD MICROSOFT PROJECT XCLOUD CLOUD GAMING
    XBOX ,XBOX 360 , XBOX ONE XBOX ,XBOX 360 , XBOX ONE BACKWARD COMPATIBILITY
    WHITE BLACK COLOR
    300 $ 500 $ PRICE

     

     

     

    همانطور که در جدول مشاهده می‌کنید ،  ایکس باکس سری ایکس نسبت به سری اس در کل سخت افزار ضعیف تری دارد . پردازنده گرافیکی هردو ساخته شرکت AMD با جدیدترین معماری پردارنده گرافیکی RDNA 2 می‌باشد ؛ با این تفاوت که  GPU سری ایکس با 12 ترافلاپس از سری اس یا 4 ترافلاپس قدرتمند تر است . حجم حافظه‌ RAM ایکس باکس سری ایکس 12 گیگابایت و سری اس 10 گیگابایت است که سیستم به ترتیب 10 گیگابایت و 8گیگابایت در اختیار شما قرار خواهد داد. رزولوشن تصویر خروجی در سری ایکس 4K و سری اس 1440P است ؛  اینجا  می‌توان گفت تصویر 4K جنبه تبلیغاتی داشته چون نمایشگرهایی که گیمر ها اکثرا استفاده می‌کنند 1080 است و عملا توان خروجی تصویر 4K خیلی مورد اهمیت نیست . هر دو دستگاه حافظه SSD دارند به همین دلیل بارگذاری بازی ها سریع تر انجام می‌شود . حافظه با حجم 512 گیگ در کنسول سری اس باعث ایجاد مشکل در بازی های حجم بالا می‌شود بخصوص که بازی های امروز دنیای کنسول دارای دانلودهای درون برنامه ای و به روزرسانی هایی ست که فضا نیاز دارند . هرچند که هردو کنسول قابلیت افزودن SSD EXTERNAL دارند. حداکثر نرخ نوسازی تصویر در دو کنسول 120می باشد .ایکس باکس سری اس  درایو فیزیکی ندارد و یک دستگاه تمام دیجیتال است اما سری ایکس دارای درایو نوری BLURAY می‌باشد . هردو کنسول توان اجرای بازی های نسل های پیش خود را اصطلاحا BACKWARD COMPATIBILITY دارند .

     

    بهینه سازی بازی برای اجرا در XBOX SERIES S

    از جایی که بازی سازان بازی هایی که تولید می‌کنند برای نسل نهم این کنسول هاست پس سخت افزارها نیز باید توان بی عیب ونقص اجرای این بازی هارا داشته باشند . یکی از دغدغه‌های بازی سازان درمورد کنسول ایکس باکس سری اس ، مقدار ضعفی ست که این کنسول نسبت به برادر بزرگتر خود XBOX SERIES X در بحث گرافیکی دارد. بازی سازان بازی ها را هم زمان برای هر دو کنسول تولید می‌کنند اما درمورد XBOX SEIRES S بایستی بازی را در قسمت گرافیکی بهینه سازی کنند تا خروجی حدالامکان مناسب باشد . این بهینه سازی به قولی دارای عوارضی ست که دامن گیر تکسچر یا بافت بازی ها هنگام اجرا می‌شود .

    همانطور که گفته شد برای مقایسه درمورد اعداد و ارقام سخت افزار کنسول ها بحث های بسیاری می‌توان کرد و بررسی های زیادی می‌توان انجام داد اما این بحث ها برای خریداران و ما حوصله سر بر خواهد بود چرا که بسیار تخصصی ست و به دانش مختص خود نیاز داریم . مقایسه ای که ارائه شد تمام اطلاعات مورد نیاز برای انتخاب کنسول را در اختیار قرار داده است و شما می‌توانید با توجه به شرایط خود تصمیم نهایی بگیرید .

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    محسن محمودی
    ارسال دیدگاه