فناوری پلاسماکلاستر روشی هوشمندانه برای تصفیه هوا

فناوری پلاسماکلاستر در طبیعت
  • در این متن، قصد داریم درباره یک فناوری نوآورانه و منحصر به فرد به نام ” پلاسماکلاستر ” صحبت کنیم. همه ما گاهی از زندگی پرسر و صدای شهری به طبیعت پناه برده و از حال و هوای خوب جنگل و آبشار برای بهتر شدن حال جسمی و روحی خود بهره برده‌ایم اما تابحال به این موضوع فکر کرده اید که چرا در کنار آبشار حس نشاط و سبکی فوق العاده ای را تجربه می‌کنید؟ به راستی چه رمز معجزه آسایی در طبیعت وجود دارد که این چنین ما را سرزنده می‌کند؟ من به شما خواهم گفت که دقیقا طبیعت چه اتفاقی را در پیرامون حضور خود رقم می‌زند!

     

    تمام این حس سرزندگی وشور به علت وجود یک فرایند طبیعی به نام یونیزاسیون است که اغلب در نزدیکی آبشارها و جنگل اتفاق می‌افتد، در واقع به دلیل وجود یون‌ های مثبت و منفی است که از بودن در آب و هوای این محیط ‌ها لذت می‌بریم. جالب است بدانید فناوری نیز وجود دارد که از این رفتار طبیعت الگو برداری کرده و آن را در بستر تکنولوژی ایجاد کرده است! نام این فناوری پلاسماکلاستر است که یک نوآوری انقلابی در جهت ایجاد محیطی سالم‌تر برای تنفس محسوب می‌شود. در واقع این یک فناوری منحصر به فرد تصفیه هوا است که توسط شرکت الکترونیک ژاپنی شارپ توسعه یافته و از یون های مثبت و منفی برای از بین بردن آلاینده های موجود در هوا استفاده می کند. تکنولوژی فوق فرآیند یونیزاسیون طبیعی را به‌ طور مصنوعی بازسازی کرده و به ما این امکان را می‌دهد تا از مزایای هوای پاک و تازه در داخل خانه نیز لذت ببریم. شاید این فناوری در نگاه اول پیچیده به نظر برسد اما در این مقاله کوشش شده تا با ساده ترین بیان و کامل ترین تعاریف شما را با این تکنولوژی شگفت انگیز آشنا کنیم!

    یونیزاسیون چیست؟

    برای درک یونیزاسیون، ابتدا باید به دنیای اتم ها بپردازیم. در قلب یک اتم، هسته آن قرار دارد که حاوی پروتون هایی با بار مثبت و نوترون هایی بدون بار است و الکترون‌هایی با بار منفی که به دور هسته می‌چرخند. در شرایط عادی، اتم ها از نظر الکتریکی خنثی هستند. این بدان معنی است که بار مثبت پروتون‌ها با بار منفی الکترون‌ها کاملاً متعادل می شود. یونیزاسیون زمانی اتفاق می افتد که یک اتم یک یا چند الکترون به دست آورد یا از دست بدهد. هنگامی که یک اتم یک الکترون به دست می آورد، دارای بار منفی می شود و برعکس، زمانی که یک اتم یک الکترون را از دست می دهد، دارای بار مثبت می شود.

    یونیزاسیون در فناوری پلاسماکلاستر چیست؟

    این افزایش یا از دست دادن الکترون ها تعادل الکتریکی درون اتم را مختل می کند و یک ذره باردار ایجاد می کند. برای شروع یونیزاسیون، اتم ها نیاز به تقویت انرژی دارند. این انرژی می تواند به اشکال مختلف مانند گرما، نور یا ولتاژ الکتریکی تامین شود. با تزریق انرژی، الکترون ها تکانه کافی برای فرار از مدار اتم خود را به دست می آورند. آنها آزاد می شوند و یک ذره باردار ایجاد می کنند. اتم باقی مانده، اکنون با یک الکترون از دست رفته، تبدیل به یک یون با بار مثبت می شود. از طرف دیگر، الکترون آزاد شده به یک الکترون آزاد با بار منفی تبدیل می شود.

    یونیزاسیون در طبیعت

    یونیزاسیون طبیعی فرآیندی است که در دنیای اطراف ما اتفاق می‌افتد و همه چیز از تشکیل ابرها گرفته تا بوی شاداب پس از طوفان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اولین مرحله در این فرآیند، وجود یک منبع انرژی قدرتمند است. این انرژی می تواند به اشکال مختلف مانند نور خورشید یا الکتریسیته جوی در هنگام رعد و برق ظاهر شود. این منابع انرژی نیروی لازم برای شروع یونیزاسیون را در محیط اطراف فراهم می کنند. مرحله بعدی شامل برخورد مولکول ها یا اتم ها در جو است. این برخوردها می تواند ناشی از عواملی مانند باد، شیب دما یا فعالیت های زمین شناسی باشد. در طی این برخوردها، الکترون ها می توانند به دست بیایند یا از دست بروند که منجر به تشکیل یون های مثبت و منفی می‌شود. سپس هریک از این یون‌ها رفتارها و اثرات متفاوتی را در محیط اطراف از خود نشان می دهند. یون های مثبت که دارای بار مثبت هستند، به ذرات دارای بار منفی جذب می شوند. این جاذبه باعث می شود که یون های مثبت خود را به ذرات معلق در هوا مانند گرد و غبار، گرده یا آلاینده ها که اغلب بار منفی دارند، بچسبانند، سپس این ذرات را سنگین‌تر کرده و منجر به نشستن نهایی آنها بر روی سطوح یا حذف آنها از هوا شود. همچنین یون های مثبت در تشکیل ابرها مهم هستند. مولکول‌های آب در جو با یون‌های مثبت برخورد می‌کنند که منجر به تجمع بخار آب و تشکیل قطرات ابر می‌شود. از طرف دیگر یون های منفی که دارای بار منفی هستند به سمت ذرات با بار مثبت جذب می شوند. این یون ها خود را به ذراتی مانند دود، آلرژن های موجود در هوا یا دیگر آلاینده های دارای بار مثبت می چسبانند سپس آن‌ها را خنثی می‌کنند. یون های منفی در محیط هایی مانند جنگل ها، آبشارها و نزدیک اقیانوس به وفور یافت شده و باعث ایجاد احساس تازگی و تندرستی می‌شوند.

    یونیزاسیون در فناوری پلاسماکلاستر چیست؟

     

    آشنایی با تکنولوژی پلاسماکلاستر

    در فناوری پلاسماکلاستر، یون‌ها توسط یک مولد با اعمال ولتاژ بالای برق به هوای داخل دستگاه تصفیه هوا تولید می شوند. هنگامی که ولتاژ بالا اعمال می شود، مولکول های اکسیژن به یون های هیدروژن مثبت (H+) و یون های اکسیژن منفی (O2-) تقسیم می شوند. هنگامی که یون های مثبت و منفی در هوا پراکنده می شوند، به طور فعال به دنبال مواد مضر موجود در محیط می‌گردند و خود را به آن‌ها متصل می کنند. یون های مثبت به ذرات معلق در هوا مانند گرد و غبار، گرده و مواد حساسیت زا جذب می شوند سپس آنها را سنگین تر کرده و باعث می شوند که از هوا بیفتند. این به کاهش غلظت آلرژن ها و محرک ها در محیط داخلی کمک می‌کند. از سوی دیگر یون های منفی مواد مضر مانند باکتری ها، ویروس ها، هاگ های کپک و ترکیبات آلی فرار را هدف قرار می‌دهند و خود را به سطح این مواد می چسبانند و ساختار آنها را مختل کرده و آنها را غیرفعال می کنند. این مرحله که به عنوان فرآیند ضد عفونی شناخته می شود، به طور موثر پاتوژن ها و آلرژن های مضر را خنثی و بی ضرر می‌کند.

    تکنولوژی پلاسماکلاستر چطور کار میکند؟

    در واقع یون های مثبت و منفی پیوسته با هم کار می‌کنند تا فعالیت مواد مضر را سرکوب کنند. این امر از طریق تولید رادیکال های هیدروکسیل (OH-) که به عنوان محصول جانبی فرآیند یونیزاسیون به دست می آید انجام می‌شود. رادیکال های هیدروکسیل مولکول های بسیار واکنش پذیری هستند بنابراین با شکستن ساختارهای پروتئینی، آلاینده ها را غیرفعال کرده و آنها را بی ضرر می کنند.

    مزایای فناوری پلاسماکلاستر در دستگاه تصفیه هوا

    یکی از مزایای فناوری پلاسماکلاستر نسبت به سایر فناوری های تصفیه هوا این است که می ‌تواند آلاینده ‌های بسیار کوچکی را از هوا حذف کند که توسط فیلترهای هوای سنتی جذب نمی‌ شوند. این آلاینده ها شامل ویروس ها و باکتری هایی هستند که می توانند باعث بیماری شوند و همچنین آلرژن هایی که می توانند باعث واکنش های آلرژیک شوند. علاوه بر خنثی‌سازی و سرکوب مواد مضر، یون‌های مثبت و منفی نقش مهمی نیز در بو‌زدایی دارند.

    تکنولوژی پلاسماکلاستر در دستگاه تصفیه هوای شارپ

    وقتی یون‌ها با مولکول‌ های بدبو برخورد می‌کنند، از نظر شیمیایی با آنها واکنش می‌دهند و آنها را به اجزای بی‌بو تجزیه می‌کنند. این فرآیند به طور موثری بوهای نامطبوع را از بین می برد و یک محیط داخلی تازه و تمیز ایجاد می کند. همچنین تحقیقات نشان داده است که فناوری پلاسماکلاستر می تواند سطوح گازهای مضر مانند فرمالدئید و بنزن را در هوا کاهش دهد. فرمالدئید یک گاز بی رنگ است که معمولا در مصالح ساختمانی، مبلمان و محصولات خانگی یافت می شود. قرار گرفتن در معرض فرمالدئید می تواند باعث تحریک چشم، بینی و گلو شود. بنزن نیز یک مایع بی رنگ است که معمولا در بنزین، پلاستیک و الیاف مصنوعی یافت می شود. قرار گرفتن در معرض بنزن می تواند باعث سرگیجه، سردرد و در برخی موارد منجر به سرطان خون شود.

    فناوری پلاسماکلاستر می‌تواند سطوح آلرژن‌های موجود در هوا را کاهش دهد. آلرژن ها موادی هستند که می توانند در برخی افراد واکنش آلرژیک ایجاد کنند. علائم آلرژی می تواند شامل عطسه، آبریزش بینی و خارش چشم باشد. همچنین می تواند انتشار ویروس های معلق در هوا مانند آنفولانزا و سرماخوردگی را کاهش دهد. ویروس های معلق در هوا زمانی که فرد مبتلا سرفه یا عطسه می کند از طریق قطرات پخش می شوند. این قطرات می‌توانند برای مدتی در هوا باقی بمانند و توسط دیگران استنشاق شوند و منجر به انتشار ویروس گردند.

    فناوری پلاسماکلاستر نابودکننده ویروس، باکتری و بیمارهای تنفسی

    فناوری پلاسماکلاستر با غیرفعال کردن ویروس ‌های موجود در هوا می‌تواند به جلوگیری از گسترش بیماری‌ های عفونی کمک کند. و در آخر برای افراد مبتلا به بیماری های تنفسی مانند آسم نیز مفید است. آسم یک بیماری مزمن ریوی است که باعث التهاب و باریک شدن راه های هوایی می شود و منجر به مشکلات تنفسی میگردد. آلاینده های موجود در هوا، مانند گرد و غبار، گرده، و هاگ های کپک می توانند علائم آسم را تحریک کنند. فناوری پلاسماکلاستر با حذف این آلاینده می تواند به بهبود کیفیت هوای داخل خانه و کاهش محرک های آسم کمک کند.

    سخن آخر

    فناوری پلاسماکلاستر از طریق تولید یون های مثبت و منفی، یک رویکرد امیدوارکننده برای تصفیه هوا ارائه می دهد. این تکنولوژی همواره به تکامل خود ادامه داده و پتانسیل خود را برای طیف گسترده ای از کاربردها نشان خواهد داد. با پیشرفت علم و فناوری می‌توان انتظار داشت که شاهد نوآوری‌ های بیشتری در زمینه بهبود کیفیت هوا باشیم. به امید روزی که هیچ انسانی روی کره زمین به دلیل تنفس هوای آلوده بیمار نشده و به آغوش مرگ نرود.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    f.babaei
    ارسال دیدگاه