هنگام خرید مانیتور گیمینگ به این ویژگی‌ها توجه کنید

راهنمای خرید مانیتور گیمینگ
  • خرید مانیتور گیمینگ مخصوصا برای گیمرهایی که به‌صورت حرفه‌ای مشغول بازی کردن بازی‌های اول شخص و شوتر هستند، امری مهم و اجتناب ناپذیر است که دیر یا زود باید فکری برای آن کنند. این نوع مانیتور هم‌چون دیگر وسایل مخصوص گیمینگ، بر روی عملکرد بهتر دستگاه برای انجام بازی‌های مختلف متمرکز شده است و درنظر دارد تجربه بهتر و روان‌تری را به بازیکنان منتقل کند. اما خصوصیات مانیتور گیمینگ دقیقا چه مواردی است و چه تفاوت‌هایی آن را از دیگر انواع مانیتور جدا می‌سازد؟ تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا انواع این مانیتورها را باهم بررسی کرده و با ویژگی‌های مهم آن آشنا شویم.

     

    خرید مانیتور گیمینگ براساس خصوصیات ظاهری

    بررسی خصوصیات مانیتور گیمینگ را باید از جهات مختلفی انجام داد تا به‌خوبی متوجه تفاوت آن با دیگر انواع مانیتور شویم. یکی از تفاوت‌های اصلی ظاهری این نوع مانیتور با نمونه‌های دیگر آن در اندازه صفحه، نوع طراحی آن و فریم دستگاه است. مانیتورهای گیمینگ اغلب اندازه‌ای بزرگ‌تر از نمونه‌های عادی مانیتور دارند و در بسیاری از موارد با نسبت تصویر عریض، واید یا اولترا واید عرضه می‌شوند. فریم این مانیتورها درحد امکان کاهش یافته و پیکسل‌های تصویری بیشتری را دراختیار کاربر قرار می‌دهند. هم‌چنین طراحی پشت مانیتور و پایه آن از مواردی است که به نصب هرچه‌بهتر آن بر روی میز یا دیوار کمک کرده و مستقیما بر سلامت جسمی بازیکن تاثیر خواهد گذاشت. مانیتورهایی با صفحه خمیده به تقلید از دنیای واقعی، حس فضای سه‌بعدی را به کاربر منتقل کرده و تجربه عمیق‌تری از بازی را برای او فراهم می‌آورند.

     

    خرید مانیتور گیمینگ براساس ویژگی‌های فنی

    اما در هنگام خرید مانیتور گیمینگ بهتر است به ویژگی‌های فنی آن توجه بیشتری داشته باشید. زمان پاسخ‌دهی مانیتور عموما براساس میلی‌ثانیه اندازه‌گیری می‌شود و به زمانی اشاره دارد که پیکسل‌ها می‌توانند رنگ مورد نظر شما را تغییر داده و رنگ جدید را نمایش دهند. هرچه میزان این زمان کمتر باشد با مانیتور بهتری روبرو هستید. ازطرف دیگر نرخ تازه‌سازی یا رفرش ریت که برحسب هرتز تعیین می‌گردد، به سرعت تغییر تصاویر در مانیتور اشاره دارد که هرچه میزان آن بالاتر باشد کیفیت تصویر نهایی بالاتر خواهد بود.

     

     

     

    کیفیت تصویر یا رزولوشن به تعداد پیکسل‌هایی اشاره داره که در نمایشگر مورد استفاده قرار می‌گیرد و هرچه این تعداد بالاتر باشد، با یک محصول باکیفیت‌تر مواجه هستیم. از این جهت مانیتورهای 4k از بهترین انواع مانیتور گیمینگ در بازار به‌حساب می‌آیند. اما نسبت کنتراست به تفاوت بین روشن‌ترین سفیدی و تیره‌ترین سیاهی تصویر مرتبط است که مانیتور قادر خواهد بود آن را به‌صورت همزمان ودرکنار هم به نمایش درآورد. کنتراست بالاتر به‌معنی خطوط و مرزهای دقیق‌تر در تصویر نهایی است.

    برخی مانیتورهای گیمینگ به‌همراه اسپیکر عرضه می‌شوند که می‌تواند در موارد خاص مورد استفاده قرار گرفته و نیاز به یک اسپیکر مجزا را حذف کند. اما یکی از موارد مهم در هنگام تهیه مانیتور، توجه به پورت‌های خروجی و ورودی آن است. این موضوع در همبستگی با نوع کارت گرافیک شما معنا پیدا می‌کند. ازجمله پورت‌های مطرح در این زمینه می‌توان به DisplayPort و HDMI اشاره داشت که باید براساس نوع خروجی کارت گرافیک خود آن را انتخاب کنید.

     

     

     

    خرید مانیتور گیمینگ براساس قابلیت‌های ویژه

    اما هنگام خرید مانیتور گیمینگ، می‌توانید به موارد خاصی از قابلیت‌های آن مانیتور نیز توجه داشته باشید. مانیتورهای گیمینگ حتما باید قابلیت ذخیره پروفایل را داشته باشند تا پس از اعمال تنظیمات و تغییرات مورد نظر شما، آن را ذخیره کرده و نیازی به اعمال تغییرات مجدد نباشد. بسیاری از مانیتورهای گیمینگ یک حالت گیمینگ مجزا نیز دارند که تصاویری زنده‌تر و شفاف‌تر را دراختیار کاربران قرار می‌دهند.

    معمولا دونوع تکنولوژی همگام‌سازی مانیتور با کارت گرافیک وجود دارد که براساس تولیدات شرکت انویدیا و AMD برنامه‌ریزی شده‌اند. مانیتورهایی با قابلیت G-sync معمولا قیمت بالاتری داشته و با تولیدات شرکت انویدیا هماهنگ هستند. ازطرفی تکنولوژی Free Sync درمانیتور برای کارت گرافیک‌های شرکت AMD طراحی شده است و قیمت مناسب‌تری دارد. هم‌چنین قابلیت اورکلاک کردن مانیتور به‌شما اجازه می‌دهد تا رفرش ریت آن را به‌دلخواه افزایش دهید.

     

    بهترین برندها

    اما برای خرید مانیتور گیمینگ گزینه‌های زیادی پیش روی شما خواهد بود. برندهای قدیمی و معتبر تولید انواع مانیتور در بازارهای جهانی، محصولات مختلفی را برای گیمرها درنظر گرفته‌اند که هریک ویژگی‌های خاص خود را داشته و بر روی توانایی‌های خاصی تمرکز کرده‌اند. بهترین برندهای مانیتور گیمینگ در بازار ایران شامل ایسوس، LG، سامسونگ و بنکیو هستند.

     

    جمع‌بندی

    امیدواریم با خواندن این مطلب با خصوصیات مهم این محصولات آشنا شده و هنگام خرید مانیتور گیمینگ آن‌ها را مورد توجه قرار دهید. درپایان اگر هرگونه سوالی برای شما مطرح بود و یا نظری دررابطه با این مطلب داشتید، آن را به‌صورت کامنت و زیر همین پست با ما درمیان بگذارید.

    یکی دیگر از اصلی ترین تجهیزات گیمینگ ، ماوس می‌باشد مقاله راهنمای خرید ماوس گیمینگ فلانی برای شما مفید است .

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    محسن محمودی
    ارسال دیدگاه