چگونه فیلتر دستگاه تصفیه هوا را سرویس یا تعویض کنیم؟

تعویض و سرویس فیلتر دستگاه تصفیه هوا
  • در این شرایط جوی کشور که الودگی ها مانند سقفی روی کشور قرار دارد ، تنفس در این هوا بدن انسان مستعد بیماری های کوچک و بزرگ است . در این شرایط افراد با بیماری های ریوی مثل آسم ، سل و سرطان ریه و سالمندانی که به هوای محیط خانه حساس  هستند در معرض خطر قرار دارند. پیشرفت فناوری در کنار حل هزاران مشکل دیگر  باعث رفع این مشکل نیز شده است. شرکت های تولید لوازم خانگی معروف دنیا از جمله SHARP دستگاه های هوشمندی تولید می‌کنند که قادر است هوای اتاق را به شکل دلخواه و تنظیمات شخصی تصفیه کنند. این دستگاه با ظواهر مختلف به بازار عرضه می میشوندکه دارای چند فیلتر برای جذب ذرات مختلف هستند و این فیلترها علی رغم عمر طولانی که دارند (برای محصول شارپ مدل KC-G60SAW حدود ده سال ) دارای عمر میباشند. با اتمام عمر فیلتر بازدهی دستگاه به حداقل میزان خود خواهد رسید چرا که تمام ورودی های دستگاه توسط گرد و غبار الوده شده و مجرای هوا بسته می شود.در این صورت فیلترها باید در صورت امکان شسته و یا تعویض گردد. تیم وبلاگ رایاسان قصد دارد روش تعویض یا شست و شوی فیلتر تصفیه هوای شارپ مدل KC-G60SAW را اموزش دهد هر چند روش تعویض فیلتر دستگاه تصفیه هوا تا حدودی مشابه یکدیگرند.

     

    معرفی دستگاه تصفیه هوای شارپ مدل KC-G60SAW

    تصفیه کننده شارپ KC-G60SAW توسط شرکت ژاپنی شارپ طراحی شده و ساخت آن در کارخانه واحد چین این شرکت، انجام می‌شود که برای مصارف خانگی و اداری کاربرد دارد.

    دستگاه قادر است تا یک محیط حداکثر 100 متری را پوشش داده و هوای محیط را از هرگونه ذرات معلق مثل دوده، گردوخاک، بو و … پاک کند .این دستگاه دارای 4 فیلتر (پیش فیلتر، فیلتر هوا، فیلتر کربن و فیلتر مرطوب‌کننده) است که هوا را از آنها عبور داده و به طور کامل پاک می‌کند. عمر فیلتر اصلی این دستگاه، 10 سال گزارش شده است. همچنین اگر نیاز به توضیحات بیشتری دارید می‌توانید به صفحه محصول دستگاه تصفیه هوا شارپ مدل KC-G60SW مراجعه کنید.

    دستگاه تصفیه هوای sharp KC-G60SAW

    معرفی فیلترهای تصفیه هوا شارپ مدل KC-G60SAW

     

    فیلتر اولیه ( پیش فیلتر ) تصفیه هوا

    این فیلتر مانند اولین سد محکمی در برابر ذرات آلاینده است که ذرات درشت معلق در هوا را جذب می کند این فیلتر با جذب ذرات بسیار درشت مثل مو ، پرز و آلرژن ها در مرحله اول فیلتراسیون باعث طولانی تر شدن عمر فیلترهای هپا و کرین اکتیو در مراحل بعدی می‌شوند.

     

    فیلتر کربن اکتیو تصفیه هوا

    ذراتی که توسط فیلترهای کربن اکتیو جذب می‌شود به هیچ عنوان به هوا بر نمیگردد. گازهای سمی را جذب نموده و بوهای نامطبوع موجود در محیط را از بین می برد. جذب و حذف بوی سیگار، گازها و غبار مضر از قبیل اکسید نیتروژن، اکسید سولفور و…

     

    فیلتر ضد گرد و غبار تصفیه هوا

    گرد و غبار و سایر ذرات ریز موجود در هوا را جذب می نماید.

     

    فیلتر هپا تصفیه هوا

    این فیلتر در اکثر دستگاه های موجود دربازار وجود دارد و از جنس پنبه ، فایبرگلاس، فیبر و یا موادی شبیه به آن هاست. ذرات ریزتر موجود در هوا را جذب کرده و موجب پاکی و شفافیت هوای محیط می گردد. این فیلتر 99.97% ذرات میکروسکوپی معلق در هوا را جذب می‌کند.

     

    فیلتر رطوبت زا تصفیه هوا

    این فیلتر آب را از مخزن به فن های دستگاه رسانده و سپس رطوبت به صورت تبخیر سرد در هوا پخش می گردد.

     

    چگونه فیلترهای دستگاه تصفیه هوا شارپKC-G60SAW را سرویس یا تعویض کنیم؟

    پس از معرفی فیلترهای دستگاه هواساز شارپ مدل KC-G60SAW در این بخش به مسائل مربوط به تعویض و شست و شوی فیلتر می‌پردازیم. فیلترهای دستگاه تصفیه هوا دارای طول عمر است و این مورد در کاتالوگ محصول ذکر می شود . هرچند که نمی‌توان مدت دقیق فیلترهارا حدس زد اما این طول عمر به نوع استفاده ، قدرت موتور ، مکان مورد استفاده و… بستگی دارد .فیلترهای دستگاه تصفیه هوای شارپ مدل KC-G60SAW تا ده سال عمر دارد در صورتی که دستگاه های موجود در بازار اکثرا فیلترهایی با عمر دو تا پنج سال دارد و این یک مزیت مهم است.

    روی دستگاه ساعت شماری جهت یادآوری سرویس دستگاه قرار دارد که می توانید از ان برای سرویس دستگاه استفاده کنید ( این سرویس شامل چک کردن فیلترها ، تعویض و شستن آن‌هاست ). در این محصول سه فیلترHEPA ، بوگیر و مرطوب کننده قابل تعویض است. هرچند این موارد در سایر دستگاه های موجود در بازار نیز صادق است که روش سرویس هریک را دربخش ذیل توضیح می دهیم.

    شستن مخزن آب تصفیه هوا

    داخل مخز آب را شست و شو دهید و اگر مخزن دارای آلودگی سخت بود با یک اسفنج نرم و در پوش مخزن را با یک گوش پاک کن پنبه ای یا مسواک تمیز کنید.

    چگونه فیلتر تصفیه هوا را تعویض کنیم

    شستن پیش فیلتر تصفیه هوا

    پانل عقب را با یک پارچه خشک و نرم تمیز کنید.گرد و غبار را به آرامی و با یک ابزار نظافت مثل جارو برقی تمیز کنید.همچنین برای شستن الودگی های سخت ، یک طرف محلولی از مایع ظرفشوییی و اب تهیه کنید وفیلتر را به مدت ده دقیقه درون آن قرار دهید.سپس ان را حسابی ابکشی کنید و در محلی با تهویه مناسب قرار دهید تا فیلتر کاملا خشک شود.

     

     

    چگونه فیلتر تصفیه هوا را تعویض کنیم    چگونه فیلتر تصفیه هوا را تعویض کنیم

     

    شستن سینی و فیلتر مرطوب کننده تصفیه هوا

    فیلتر مرطوب کننده دستگاه تصفیه هوا را مانند تصویر زیر باز کنید.

    چگونه فیلتر تصفیه هوا را تعویض کنیم

    فیلتر مرطوب کننده را با آب زیاد شست و شو دهیدو در صورت بازکردن لوله فیلتر مرطوب کننده حتما آن را در موقعیت اصلی متصل کنید.

    چگونه فیلتر تصفیه هوا را تعویض کنیم

    1-برای شستن سینی روکش سینی مرطوب کننده را بردارید.

    چگونه فیلتر تصفیه هوا را تعویض کنیم

    2-با آب زیاد شست و شو دهید

    چگونه فیلتر تصفیه هوا را تعویض کنیم

    3-روکش سینی مرطوب کننده را دوباره وصل کنید.

     

    چگونه فیلتر تصفیه هوا را تعویض کنیم

    فیلتر مرطوب کننده دستگاه تصفیه هوا را مانند تصویر زیر ببندید.

    چگونه فیلتر تصفیه هوا را تعویض کنیم

    شستن فیلتر HEPA 

    توجه

    هرگز فیلتر HEPA  را شست و شو ندهید و همچنین در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید.

    تنها سطح برچسب زده شده را نگه دارید .سطح مقابل ان را تمیز نکنید .فیلتر شکستنی است. بنابراین مراقب باشید فشار بیش از حد وارد نکنید.

    چگونه فیلتر تصفیه هوا را تعویض کنیم

    سرویس و تمیز کردن فیلتر بوگیر 

    هر دو سطح را می توان تمیز و نگه داری کرد . اگر فشار بیش از حد وارد شود ممکن است فیلتر بشکند . بنابراین با احتیاط عمل کنید.

    چگونه فیلتر تصفیه هوا را تعویض کنیم

    بعضی از بوهای جذب شده توسط فیلتر با گذشت زمان تجزیه شده و باعث ایجاد بوهای دیگری می‌شود. باتوجه به شرایط استفاده و مخصوصا در صورتی که دستگاه در شرایطی سخت تر از محیط عادی منزل مورداستفاده قرار بگیرد ممکن است این بوها زودتر از حد ممکن قابل شناسایی باشند. دراین موارد یا در صورتی که امکان پاک کردن گردو غبار بعد از سرویس وجود ندارد ، فیلتر را تعویض کنید.

     

    تعویض فیلتر دستگاه تصفیه هوا

    عمر فیلتر با توجه به محیط اتاق ، شرایط استفاده و مکان دستگاه متفاوت است . عمر مفید فیلتر HEPA و فیلتر بوگیر و توصیه های مربوط به تعویض آن ها با توجه به تمیز سازی اتاقی توصیه شده است که هر روز 5 سیگار در آن مصرف می‌شود و جمع آوری گردوغبار دستگاه و عملکرد بوگیر آن در مقایسه با یک فیلتر جدید به نصف کاهش پیدا کرده است. اگر از این دستگاه در شرایطی استفاده می‌شود که از حالت عادی بسیار سخت تر هستند ( طوفان های شن و… ) ما توصیه میکنیم فیلتر در فواصل زمانی کوتاه تر  تعویض شود .

    توجه داشته باشید که هنگام تعویض فیلتر حتما باید فیلتر مناسب مدل دستگاه تهیه شود . هم اکنون میتوانید با تماس با کارشناسان رایاسان فیلتر دستگاه تصفیه هوای شارپ مدل KC-G60SAW را تهیه کنید.

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    محسن محمودی
    ارسال دیدگاه