ژرف ترین عکس های فضا توسط تلسکوپ جیمز وب منتشر شد.

ژرف ترین عکس های جیمز وب
  • کمتر از یک سال پیش برخی دولت های اروپایی با همکاری امریکا پروژه ساخت قدرتمند ترین تلسکوپ فضایی موسوم به (( جیمز وب )) را به اتمام رساندند و در نهایت در تاریخ 25 دسامبر 2021  طی عملیاتی به فضا پرتاب کردند . مدتی پیش به گفته ناسا و دولت های ذی ربط این سازمان، تلسکوپ جیمز وب به مقصد طراحی شده رسیده و تصاویر بخشی از فضای بی‌کران را ثبت کرده که بعد از آماده سازی قابل نمایش است. سرانجام این تصاویر در روز 21 تیرماه به تاریخ ایران طی رویداد زنده توسط رییس جمهور امریکا به مردم نمایش داده شد . با توجه به فعالیت رایاسان در حوزه اخبار تکنولوژی  ، اختصاصا در ادامه به تصاویر رسمی که توسط ناسا منتشر شده می‌پردازیم.

     

     

    تصویر زیر اولین عکس رنگی منتشر شده است که ژرف ترین و واضح ترین عکسی ست که تابحال توسط تلسکوپ جیمز وب به کمک پرتو فروسرخ ثبت شده است. این عکس تشکیل شده از میلیاردها ستاره و سیاره کوچک و بزرگ و حتی در حال مرگ است که قسمتی از هستی را تشکیل داده اند . این تصویر مربوط به خوشه کهکشانی SMACS 0723 می‌باشد که حدود 13 و نیم میلیارد سال نوری با زمین فاصله دارد.

     

     

     

     

    تصویر صحابی حلقه‌‌ی جنوبی

    دومین تصویر شگفت انگیز مربوط به صحابی زیبایی به نام حلقه جنوبی است که تلسکوپ جیمز وب از فاصله 2000 سال نوری تصویر آن را شکار کرده است. این صحابی پوشیده شده از غبارهای گازی است که در مرکز آن یک ستاره درحال مرگ وجود دارد. جزییات بی سابقه این تصویر به قدری مشخص است که مرزها و رنگ غبار قابل رویت هستند .  دانشمندان معتقدند ثبت و ضبط این تصاویر به کمک تلسکوپ فضایی جیمز وب ، مسیر کشف اجرام بسیار دور آسمان هموارتر شده است. تصاویر حلقه جنوبی با کمک ابزار های پیشرفته نصب شده روی جیمز وب موسوم به NIRcam و MIRI ثبت شده است.

     

    تصویر پنج قلوی استفان

    تصویر بعدی 5 کهکشان هستند که نزدیک به هم در حال حرکت هستند. لنز جیمز وب این مجموعه را در یک قاب زیبا به ثبت رسانیده است. همانطور که در عکس مشخص می‌باشد ، 4 کهکشان در تعامل و تحت تاثیر گرانش یکدیگرند که در اینده برخورد و ادغام انها اتفاق می‌افتد و یک کهکشان در فاصله دورتر قرار دارد.  سیستم لنز فوق پیشرفته جیمز وب از میان غبار ها عبور کرده و بزرگترین عکس فضایی تا 150 میلیون پیکسل را ثبت کرده است.  تصاویر ذکر شده مطالعه روی رفتار این مجموعه کهکشانی را آسان تر کرده است.

     

     

    صحابی شاه تخته یا کارینا

    این کوه ها و صخره هایی که مشاهده می‌‎کنید در واقع غبار های لبه صحابی کاریناست ( NGC 3324) که از نظر عمر، صحابی جوانی به شمار می‌رود. این صحابی درخشان حدود 7600 سال نوری با زمین فاصله دارد. صحابی ها  غبار ها وگازهایی هستند که مرگ و تولد ستاره ها در آنجا صورت می‌گیرد.  این تصویر حاصل عمل دو دوربین NIRcam و MIRI تا در برهم کنش یکدیگر صخره ها و گاز های رنگی نمایان شود. حفره های سیاه در واقع درون صحابی قرار دارند و  پیمایش بلندترین قله ها حدود 7 سال نوری طول می‌کشد. با دیدن این تصاویربه شکوه و عمق فضا پی می‌بریم.

     

     

    تصویر سیاره فراخورشیدی WASP-96 B

    تلسکوپ فضایی جیمز وب  نشانه هایی از آب را به همراه شواهدی ازابر و مه در اتمسفر اطراف یک سیاره غول پیکر گازی داغ و پف کرده که به دور ستاره ای دوردست شبیه به خورشید می چرخد، ثبت کرده است. بررسی های انجام شده از تصویر شهادت میدهد که نقاط کم نور محل تجمع مولکول های گازی ست. این تحلیل بی سابقه ترین بوده که از تصاویر ثبت شده انجام شده است. در حالی که تلسکوپ فضایی هابل طی دو دهه گذشته اتمسفرسیارات فراخورشیدی متعددی را تجزیه و تحلیل کرده است و اولین کشف واضح آب را در سال 2013 ثبت کرده است، رصد فوری و دقیق‌تر وب نشان‌دهنده یک جهش عظیم به جلو در تلاش برای شناسایی سیارات بالقوه قابل سکونت فراتر از زمین است.

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    محسن محمودی
    ارسال دیدگاه