انتخاب تجهیزات کامپیوتر گیمینگ مناسب چه تاثیری بر عملکرد بازیکنان دارد؟

سیستم گیمینگ حرفه ای مقرون به صرفه و ارزان
  • وقتی از بازی کردن و گیمینگ صحبت به میان می‌آید اینکه از چه تجهیزاتی استفاده می‌کنیم بسیار اهمیت پیدا می‌کند. چرا که کیفیت و سرعت عملکرد شما و به دنبال آن نتیجه نهایی بازی بسیار به مناسب بودن تجهیزات شما برمی‌گردد. مخصوصا سخت افزار کامپیوتر شما می‌تواند نقش بسیار تعیین کننده‌ای داشته باشد و تفاوت قابل توجهی را در کیفیت و سرعت بازی شما ایجاد کند! عملکرد یک بازیکن به عوامل بسیاری مثل کیفیت گرافیک بازی و سرعت اجرای آن بستگی دارد.

    برای اجرای انواع گیم‌ها کامپیوتر شما باید پردازنده قوی، کارت گرافیک باکیفیت و حافظه قابل توجهی داشته باشد.

    انتخاب تجهیزات سخت افزاری و حتی لوازم جانبی مناسب می تواند به طور قابل توجهی عملکرد شما را حین بازی بهبود بخشد و آن را از همیشه لذت بخش‌تر نماید.

    کامپبوتری که حداقل شرایط لازم را برای گیمینگ برآورده نسازد ممکن است باعث کند شدن روند یا توقف بازی گردد. همچنین می‌تواند بر روی توانایی گیمر برای پاسخدهی سریع و دقیق هنگام بازی موثر باشد.

    در این مقاله درباره تجهیزات مناسبی صحبت خواهیم کرد که یک گیمر برای یک تجربه خوب از گیمینگ به آن احتیاج دارد پس با ما همراه باشید.

    تجهیزات سخت افزاری مناسب کامپیوتر گیمینگ حرفه ای

    داشتن تجهیزات سخت افزاری مناسب برای یک گیمر برای دستیابی به بهترین عملکرد ممکن بسیار مهم است. سخت افزار کامپیوتری که انتخاب می کنید می تواند تفاوت قابل توجهی در کیفیت تجربه بازی شما ایجاد کند. در ادامه درباره تاثیر انتخاب تجهیزات کامپیوتری مناسب برای بازی و عواملی را که باید هنگام انتخاب خود در نظر بگیرید صحبت خواهیم کرد:

    پردازنده مناسب گیمینگ

    یکی از حیاتی ترین ویژگی های کامپیوتر گیمینگ، نوع پردازنده آن است. داشتن یک پردازنده قدرتمند برای اجرای بازی ها با نرخ فریم بالا و انجام چندین کار به طور همزمان ضروری است. اکثر گیمرهای حرفه ای پردازنده ای با چندین هسته را ترجیح می دهند، زیرا امکان سرعت پردازش سریع‌تر بازی‌ها و بهبود قابلیت های چند وظیفه ای را فراهم می کند.

    پردازنده در واقع مغز کامپیوتر است و تعیین می کند که کامپیوتر با چه سرعتی می تواند اطلاعات را پردازش کند. دقیقا مانند مغز انسان که تمامی دستورات اجرایی را به اعضای دیگر بدن منتقل می‌کند، CPU نیز وظایف عملکردی مختلف را به دیگر اجزای کامپیوتر محول می‌کند!

    یک پردازنده قدرتمند به بازی اجازه می دهد تا سریع و بدون تاخیر اجرا شود.

    انتخاب CPU مناسب سیستم گیمینگ حرفه ای

    حالا به این موضوع می‌پردازیم که یک پردازنده مناسب برای گیمینگ چه ویژگی هایی دارد؟

    سرعت کلاک (clock rate)

    یکی از مهمترین ویژگی های یک پردازنده سرعت کلاک (clock rate) آن است که بر حسب گیگاهرتز اندازه گیری می شود. سرعت کلاک تعیین می کند که یک پردازنده در هر ثانیه چند دستور را می تواند اجرا کند. هرچه سرعت کلاک بالاتر باشد، پردازنده سریعتر می تواند وظایف را انجام دهد.

    همچنین قابل ذکر است که سرعت کلاک بالاتر می تواند منجر به مصرف انرژی و تولید گرمای بیشتر شود. به همین دلیل مهم است که TDP یک پردازنده را در نظر بگیریم.

    TDPیا مقدار گرمای پردازنده

    TDP مقدار گرمایی است که یک پردازنده در شرایط استفاده عادی تولید می کند و بر حسب وات (W) اندازه گیری می شود. پردازنده ای با TDP بالا ممکن است نیاز به خنک کننده و مصرف انرژی بیشتری نسبت به پردازنده با TDP پایین داشته باشد.

    هنگامی که یک پردازنده در حال کار است گرما تولید می کند و اگر این گرما به درستی دفع نشود، می تواند به پردازنده یا سایر اجزای سخت افزاری آسیب برساند. دانستن TDP برای انتخاب یک سیستم خنک کننده مناسب ضروری است.

    TDPیا مقدار گرمای پردازنده

    همچنین پردازنده میتواند هسته‌ها و رشته ‌های متعددی داشته باشد که به آن اجازه می‌دهد دستورالعمل‌ها را با کارایی بیشتری اجرا کند. یک هسته مانند یک واحد پردازش جداگانه در CPU است، و یک رشته، دنباله ای از دستورات است که یک هسته می تواند اجرا کند. هسته در واقع یک پردازنده کوچکتر است که داخل پردازنده اصلی قرار گرفته. هر چه یک پردازنده هسته ها و رشته های بیشتری داشته باشد، وظایف بیشتری را می تواند به طور همزمان انجام دهد. این ویژگی می‌تواند در گیمینگ و مواقعی که چندین برنامه به طور همزمان در حال اجرا هستند مفید باشد.

    حافظه پنهان پردازنده یا (CPU cache)

    حافظه پنهان یا (CPU cache)  مقدار کمی از حافظه است که در CPU قرار دارد و داده ها و دستورالعمل های پرکاربرد را ذخیره می کند که می تواند منجر به دسترسی سریعتر به داده ها شود که می تواند عملکرد پردازنده را بهبود بخشد. اندازه حافظه پنهان معمولا بر حسب مگابایت (MB) اندازه گیری می شود. البته این حافظه موقت است و با قطع برق پاک می‌گردد.

     

    کارت گرافیک مناسب گیمینگ

    وقتی صحبت از ساخت یک کامپیوتر بازی می‌شود، کارت گرافیک یک جزء ضروری است. در واقع مهم‌ترین آیتم سخت افزاری که برای یک تجربه حرفه‌ای گیمینگ لازم دارید همین کارت گرافیک است!

    کارت گرافیک وظیفه دارد تصاویری که روی مانیتور مشاهده می‌کنید تولید کند. یک کارت گرافیک که به منظور گیمینگ قرار است مورد استفاده قرار بگیرد با یک کارت گرافیک معمولی که برای استفاده روزمره است تفاوت هایی دارد.

    کارت گرافیک های یکپارچه روی مادربرد برای کار های روزمره پاسخگو و کافی خواهند بود اما به منظور گیمینگ بهتر است از کارت گرافیک جداگانه‌ای با سیستم خنک کننده پیشرفته استفاده کنید.

    اغلب گیمر های حرفه‌ای زمان زیادی را به بازی کردن می‌گذرانند پس بهتر است که از کارت گرافیک با سیستم خنک کننده قوی استفاده کنند تا به مرور زمان قطعات کامپیوتر آسیب نبینند.

    در واقع کارت گرافیک ، وظیفه نمایش تصاویر، فیلم‌ها، انیمیشن‌ها و سایر محتوای بصری را بر روی مانیتور برعهده دارد. به این صورت که وقتی رایانه‌ای برنامه‌ای را اجرا می کند که نیاز به نمایش تصاویر یا ویدیوها دارد، CPU داده های لازم را به کارت گرافیک می فرستد. سپس کارت گرافیک آن را پردازش کرده و برای خروجی به نمایشگر می فرستد. بنابراین نقش اصلی کارت گرافیک بهبود عملکرد قابلیت های گرافیکی کامپیوتر است.

    در کامپیوتر های گیمینگ یک کارت گرافیک وظیفه رندر کردن گرافیک بازی و نمایش آنها بر روی مانیتور کامپیوتر شما را بر عهده دارد. یک کارت گرافیک باکیفیت به بازی اجازه می دهد تا به خوبی اجرا شود و گرافیک را با جزئیات خیره کننده نمایش دهد. این امر به ویژه برای بازی هایی که دارای گرافیک با وضوح بالا هستند یا به قدرت پردازش زیادی نیاز دارند بسیار مهم است.

    کارت گرافیک مناسب گیمینگ

    واحد پردازش گرافیک (GPU)

    واحد پردازش گرافیک (GPU) قلب یک کارت گرافیک است. که در واقع این قلب وظیفه پردازش داده های گرافیکی و ارائه آن بر روی صفحه نمایش را بر عهده دارد. هرچه کیفیت پردازنده گرافیکی (GPU) بالاتر باشد، بازی ویدیویی روان تر و دقیق تر خواهد بود. برای گیمینگ ، یک GPU مخصوص بازی ضروری است.

    حافظه کارت گرافیگ (VRAM)

    VRAM حافظه ای است که یک کارت گرافیک برای ذخیره و دسترسی به داده های گرافیکی استفاده می کند. مقدار حافظه گرافیکی، مستقیما بر وضوح تصویر بازی در حال اجرا تاثیر دارد. بدون حافظه گرافیکی کافی، GPU قادر نخواهد بود که با حداکثر قابلیت خود کار کند.

    دلیل این اتفاق این است که VRAM محل ذخیره داده‌ های موقت پردازش شده توسط GPU است و اگر این حافظه کم باشد فضای کافی برای ذخیره اطلاعات گرافیکی فراهم نخواهد بود و در نتیجه کارت گرافیک قادر نیست که بازی را با تمام جزئیات آن اجرا کند.

    مقدار VRAM یک کارت گرافیک برای بازی روان و گرافیک با کیفیت بسیار مهم است. هر چه رزولوشن و کیفیت بازی بالاتر باشد، VRAM بیشتری مورد نیاز است.

    امروزه برای اجرای اکثر بازی‌ های گرافیکی سنگین، VRAM با حافظه 8 گیگابایتی پاسخگو می‌باشد البته به شرطی که مانیتور شما از این رزولوشن بالا پشتیبانی کند. اگر می‌خواهید بازی‌های 4K  را روی مانیتور 4K اجرا کنید، حداقل  VRAM مورد نیاز 16 گیگابایت است.

    کارت گرافیک مورد نیاز سیستم گیمینگ باید از فریم ریت بالا برخوردار باشد البته این ویژگی به بالا بودن رفرش ریت مانیتور نیز بستگی دارد.

    رم (RAM) مناسب گیمینگ

    RAM یکی از مهم ترین اجزای یک سیستم کامپیوتری به خصوص برای گیمرها است. رم یک حافظه فرار و کوتاه مدت است که ذخیره موقت داده ها و دستورالعمل های مورد نیاز پردازنده را فراهم می کند. در واقع به این معنی است که پس از قطع برق محتویات خود را از دست می دهد.

    رم رایانه تعیین می کند که CPU در هر زمان چه مقدار داده می تواند پردازش کند و با چه سرعتی می تواند این کار را انجام دهد. به این ترتیب، نقش مهمی در تعیین عملکرد کلی سیستم، به ویژه برای کارهایی که به حافظه زیادی نیاز دارند، مانند بازی، ایفا می‌کند.

    در واقع حافظه یا RAM مسئول ذخیره داده های موقتی است که کامپیوتر برای دسترسی سریع به آنها نیاز دارد.

    هرچه رایانه شما حافظه بیشتری داشته باشد، سریعتر می تواند به این داده ها دسترسی پیدا کند، که این موضوع می تواند عملکرد کلی بازی را بهبود بخشد. رم برای ذخیره اطلاعاتی که رایانه در حال حاضر در حال پردازش آنهاست استفاده می‌شود.

    هنگامی که یک کامپیوتر در حال اجرا است، داده ها را در صورت نیاز از فضای ذخیره سازی در RAM بارگیری می کند. مقدار رم یک کامپیوتر می تواند تاثیر بسزایی بر عملکرد آن داشته باشد. اگر رایانه ای رم کافی برای ذخیره تمام داده های مورد نیاز برای پردازش نداشته باشد، شروع به استفاده از هارد دیسک یا SSD به عنوان جایگزین می کند. و از آنجایی که دسترسی به داده‌ها از این دستگاه ‌های ذخیره‌ سازی بسیار کندتر از دسترسی به داده‌های RAM است، عملکرد رایانه آسیب خواهد دید.

    رم برحسب گیگابایت (GB) اندازه گیری می‌شود و معمولاً در ظرفیت‌های مختلف از 4 تا 32 گیگابایت یا بیشتر موجود است. مقدار رم مورد نیاز شما بستگی به نوع کامپیوتر شما و اینکه قصد دارید از آن برای چه چیزی استفاده کنید دارد.

    مثلا رایانه ای که برای کارهایی مانند مرور وب و بررسی ایمیل استفاده می شود، ممکن است تنها به 4 گیگابایت رم نیاز داشته باشد. در حالی که رایانه بازی یا طراحی ممکن است به 16 گیگابایت یا بیشتر نیاز داشته باشد.

    سرعت RAM بر حسب مگاهرتز اندازه گیری می شود و تعیین می کند که رم با چه سرعتی می تواند اطلاعات را به CPU منتقل کند. هرچه مگاهرتز بالاتر باشد، رم سریعتر می تواند اطلاعات را منتقل کند.

    تأخیر رم یکی دیگر از عواملی است که می تواند بر عملکرد آن تأثیر بگذارد. تأخیر به مدت زمانی که طول می کشد تا RAM به درخواست CPU برای داده پاسخ دهد اشاره دارد.

    هرچه تأخیر کمتر باشد، RAM سریعتر می تواند به درخواست ها پاسخ دهد، که می تواند منجر به بهبود عملکرد شود. به طور کلی وقتی صحبت از بازی به میان می آید، داشتن رم مناسب می تواند تفاوت قابل توجهی در عملکرد سیستم ایجاد کند. یک رم بازی خوب باید ظرفیت کافی، سرعت بالا و تاخیر کم داشته باشد. با انتخاب رم مناسب برای یک سیستم بازی، گیمرها می توانند اطمینان حاصل کنند که بازی هایشان بدون مشکل اجرا می شود و تجربه بازی فوق العاده ای دارند.

    تجهیزات جانبی کامپیوتر گیمینگ

    یک گیمر حرفه ای به چه تجهیزات جانبی برای یک تجربه بهتر نیاز دارد؟

    بازی های حرفه ای برای بسیاری از افراد در سراسر جهان به یک مسیر شغلی پرسود تبدیل شده است. بنابراین، برای تبدیل شدن به یک گیمر حرفه ای موفق، نیاز به داشتن تجهیزات مناسب کامپیوتر گیمینگ است. تجهیزات بازی حرفه ای برای ارائه بهترین عملکرد مورد نیاز برای بازی های رقابتی طراحی شده اند. در ادامه به تجهیزات ضروری مورد نیاز گیمرهای حرفه ای می پردازیم:

    مانیتور گیمینگ

    مانیتور گیمینگ جزء ضروری تجهیزات کامپیوتر گیمینگ حرفه ای است. گاهی گیمر های معمولی خیال می‌کنند که مانیتور گیمینگ تفاوتی با سایر مانیتورها ندارد. اما یک گیمر حرفه ای می‌داند که مانیتور مخصوص بازی باید از ویژگی های خاصی برخوردار باشد که یک مانیتور معمولی از آن برخوردار نیست!

    مانیتورهای بازی طوری طراحی شده اند که رفرش ریت بالا، تاخیر ورودی کم و وضوح بالا را ارائه می دهند. این ویژگی‌ها برای ارائه یک تجربه بازی روان بسیار مهم هستند.

    رفرش ریت refresh rate

    در مانیتور گیمینگ رفرش ریت نسبت به رزولوشن اولویت و اهمیت بیشتری دارد. رفرش ریت به تعداد دفعات نوسازی تصویر روی مانیتور در یک ثانیه می‌گویند که با واحد هرتز اندازه گیری می‌شود. یک مانیتور بازی خوب باید حداقل رفرش ریت 120 هرتز و زمان پاسخگویی 1 میلی ثانیه داشته باشد. این در حالی است که مانیتورهای عادی معمولا رفرش ریت برابر با 60 هرتز دارند!

    رفرش ریت بالای مانیتور گیمینگ با به روزرسانی سریع‌تر تصاویر باعث می‌شود که گیمر در کم‌ترین زمان ممکن تغییرات را دیده و با بالاترین سرعت نسبت به آن‌ها عکس العمل نشان دهد.

    اما همواره به این نکته توجه ویژه داشته باشید که میزان رفرش ریت مانیتور باید با میزان فریم ریت کارت گرافیک هماهنگ باشد. اگر رفرش ریت مانیتور سرعتی بیشتر از فریم ریت کارت گرافیک داشته باشد، عملا تغییری در روند بازی احساس نخواهد شد و حتی ممکن است که در سرعت های بالا با مشکلاتی همچون قطعی تصویر مواجه شوید.

     

    تاخیر ورودی

    تاخیر ورودی به مدت زمانی که طول می‌کشد تا انجام یک عمل که عموما با حرکت ماوس یا فشار دادن دکمه کیبورد ایجاد می‌شود روی مانیتور اجرا شود تاخیر ورودی یا لگ می‌گویند. هر چه تاخیر ورودی کمتر باشد، عملکرد مانیتور بهتر است.

    تصور کنید هنگام بازی میخواهید به هدف خود شلیک کنید. پس ابتدا روی دکمه ماوس کلیک می‌کنید تا به هدف شلیک کنید در این زمان دستوری به CPU  و کارت گرافیک کامپیوتر خود ارسال می‌کنید. این دستور پس از پردازش به سرعت یک فرمان به مانیتور ارسال می‌کند و تمام این فرایند که گفته شد باید در کسری از ثانیه انجام گیرد! اگر تاخیر ورودی مانیتور طول بکشد قطعا سرعت بازی را کاهش خواهد داد. تاخیر ورودی را با میلی ثانیه اندازه می‌گیرند و این ویژگی می‌تواند نتیجه بازی را به کل تغییر دهد. در مانیتور های گیمینگ تاخیر ورودی بین 2 تا 4 میلی ثانیه است که تقریبا گیمر در این زمان هیچ مکثی را احساس نخواهد کرد! همچنین رفرش ریت بالاتر می‌تواند با ارائه یک تصویر به ‌روزتر روی مانیتور به کاهش تاخیر ورودی کمک کند که منجر به ورودی‌های پاسخگوتر می‌شود.

     

    سرعت واکنش‌دهی یا پاسخگویی مانیتور

    ویژگی بعدی که هنگام خرید مانیتور گیمینگ مد نظر یک گیمر است، سرعت واکنش‌دهی یا پاسخگویی مانیتور است. سرعت واکنش‌دهی یک مانیتور  گیمینگ به مدت زمانی که طول می کشد تا پیکسل های روی صفحه از یک رنگ به رنگ دیگر تغییر کنند، اشاره دارد. این زمان انتقال در میلی ثانیه اندازه گیری می شود. زمان واکنش‌دهی سریع‌تر می‌تواند به کاهش تاری تصویر کمک کند و منجر به تجربه بازی روان‌تر شود.  در واقع اگر سرعت واکنش‌دهی متناسب با سرعت بازی نباشد، گاهی اوقات حین بازی متوجه تار شدن یا گیر کردن تصویر می‌شوید. سرعت واکنش‌دهی یک مانیتور معمولی تقریبا 10 میلی ثانیه است در حالیکه این سرعت در مانتیور گیمینگ 5 میلی ثانیه یا حتی کمتر است! البته سرعت واکنش‌دهی مانیتور بسته به تغییر رنگی که انجام می شود، می تواند متفاوت باشد.

    برای دستیابی به سرعت واکنش‌دهی بیشتر مانیتور گیمینگ اغلب از فناوری هایی مانند پنل های TN ، VA و یا IPS استفاده می کنند.

    پنل‌های TN به دلیل سرعت ‍واکنش‌دهی بالا و تاخیر ورودی کم، شناخته شده‌اند که آن‌ها را برای بازی بهتر محبوب کرده است.با این وجود، آنها اغلب دقت رنگ و زاویه دید ضعیفی در مقایسه با سایر انواع پنل دارند.

    از سوی دیگر، پنل‌های VA دقت رنگ و زاویه دید بهتری دارند اما ممکن است سرعت واکنش‌دهی کند تری داشته باشند.

    یکی از فناوری‌هایی که در سال‌های اخیر برای مانیتورهای گیمینگ محبوب شده است، پنل‌ های IPS است.پنل های IPS به دلیل دقت رنگ و زاویه دید عالی خود شناخته می شوند، اما به طور سنتی زمان پاسخگویی کمتری نسبت به پنل های TN یا VA دارند. در حال حاضر پنل های IPS جدیدتر با زمان پاسخ 1 میلی ثانیه در دسترس هستند که گزینه ای مناسب برای گیمرهایی هستند که به دقت رنگ و زاویه دید اهمیت می دهند.

    کیبورد گیمینگ

    در ادامه به معیارهای اصلی قبل از خرید کیبورد گیمینگ اشاره میکنیم:

    سرعت سوییچ کلید

    یک معیار اصلی هنگام خرید کیبورد گیمینگ سرعت سوییچ کلید است. به این معنا که کلید را باید تا چه حد فشار دهید تا بتواند با برد الکترونیکی که در پایین خود قرار دارد مماس شود. هرچه قدر که این فاصله کمتر باشد، کلید مورد نظر با سرعت بیشتری پاسخ خواهد داد. این فاصله در یک کیبورد استاندارد ۲ میلی ‌متر است اما در یک کیبورد گیمینگ ممکن است به 0.4 میلی‌متر هم برسد. بنابراین در کیبورد گیمینگ نیاز به اعمال فشار کمتری روی هر کلید است!

    کیبورد گیمینگ برای ارائه فشار سریع و دقیق کلیدها طراحی شده است که برای بازی های رقابتی ضروری است.این صفحه کلید ها معمولاً دارای سوئیچ‌ مکانیکی هستند که بازخورد لمسی بهتری را ارائه می‌دهند و امکان تایپ سریع‌تر با دقت بهتر را فراهم می‌کنند.

    سوئیچ های مکانیکی در هنگام فشار دادن کلید حس “کلیک” مشخصی دارند که تشخیص زمان ثبت کلید را آسان تر می کند.این امر به ویژه در بازی های سریع که نیاز به حرکات سریع و دقیق دارند، مانند تیراندازی اول شخص بسیار مهم است. یکی دیگر از مزایای استفاده از سوئیچ های مکانیکی در کیبورد گیمینگ، دوام آنهاست.بعضی از سوئیچ ها تا 50 میلیون ضربه یا بیشتر عمر می‌کنند. در واقع یک صفحه کلید مکانیکی می تواند سال ها بدون نیاز به تعویض، حتی با استفاده زیاد، دوام بیاورد.

     

    نور پس زمینه کیبورد

    کیبورد های گیمینگ اغلب دارای نور پس‌ زمینه قابل تنظیم هستند که می‌توان آن را تنظیم کرد تا با سلیقه گیمر مطابقت داشته باشد.

    کلید های مخصوص گیمینگ

    علاوه بر این صفحه ‌کلید های مخصوص گیمینگ اغلب با کلیدهای ماکرو قابل برنامه ‌ریزی عرضه می‌شوند که امکان تخصیص کلید های سفارشی را فراهم می‌کنند.کیبورد گیمینگ اغلب با نرم ‌افزاری عرضه می‌شود که به گیمرها اجازه می‌دهد تنظیمات صفحه کلید خود را سفارشی سازی کنند.

    این نرم افزار به گیمر این امکان را می‌دهد که برای کلید های کیبورد خود یک یا چند دستور تعریف کند. مثلا در برخی بازی‌ها نیاز است که برای انجام یک عمل چند دکمه را باهم همزمان فشار دهید که عموما چند ثانیه ای از شما زمان می‌گیرد. اما اگر این چنین دستوراتی را برای یک دکمه خاص تعریف کنید قادر خواهید بود در کمتر از یک ثانیه و فشردن تنها یک دکمه عملیات مورد نظر خود را انجام دهید. این موضوع در سرعت عمل گیمر تاثیر بسیار مثبتی دارد.

    ماوس گیمینگ

    یک ماوس گیمینگ برای ارائه حرکات سریع و دقیق طراحی شده است که در بازی های رقابتی بسیار مهم است.از مهمترین تجهیزات برای داشتن سیستم کامپیوتر گیمینگ حرفه ای ماوس مناسب بازی است. ماوس در بازی مثل اسلحه یک گیمر است! پس مانند یک سرباز که بهترین اسلحه خود را برای جنگ همراه می‌برد یک گیمر نیز باید یک ماوس خوب برای رقابت های آنلاین خود داشته باشد. قبل از خرید ماوس گیمینگ به موارد زیر توجه کنید تا از بازی کردن لذت کافی ببرید.

    سنسور با دقت بالا در ماوس گیمینگ

    موس های بازی دارای سنسورهای با دقت بالا، تنظیمات DPI قابل تنظیم و دکمه های قابل تنظیم هستند. به طور کلی دو نوع سنسور برای ساخت ماوس ها به کار می‌رود، اپتیکال و لیزری. گفته می‌شود که در گذشته سنسور های اپتیکال یا نوری سرعت عمل بهتری داشتند و تاخیر زمانی هم در آنها مشاهده نمی‌شد. اما امروزه سنسور های لیزری نیز می‌توانند به اندازه سنسور های اپتیکال کارآمد باشند!

    DPI در ماوس گیمینگ

    یکی از مهم ترین ویژگی های ماوس گیمینگ داشتن DPI  مناسب آن است. DPI به تعداد دفعاتی گفته می‌شود که یک سنسور یک اینچ از سطح زیر خود را اسکن میکند.استفاده از دی پی آی نامناسب می‌تواند نتیجه بازی را با شکست مواجه کند! حساسیت ماوس های عادی تقریبا بین 800 تا 1000 دی پی آی است در حالی که این عدد در یک ماوس گیمینگ بسیار بالاتر است. میزان DPI مورد نیاز شما با توجه به مانیتوری که دارید و بازی که انجام می‌دهید متغیر است. بنابراین خیلی از ماوس های گیمینگ دارای کلید مجزایی هستند که با فشردن آن در مواقع مورد نیاز دی پی آی ماوس به طور خودکار تنظیم می‌گردد. در واقع هرچقدر DPI ماوس بالاتر باشد به کوچکترین حرکات نیز عکس العمل نشان می‌دهد.

    سرعت انتقال در ماوس گیمینگ

    فاکتور بعدی که در خرید ماوس گیمینگ مورد اهمیت است سرعت انتقال آن است. سرعت انتقال به سرعتی گفته می‌شود که اطلاعات مکانی ماوس و حرکت دست به سیستم کامپیوتر منتقل می‌گردد. طبیعی است که هرچقدر سرعت انتقال ماوس بیشتر باشد عملکرد گیمر در بازی بهتر خواهد شد. سرعت انتقال ماوس با واحد هرتز اندازه گیری می‌شود.

    قابلیت سفارشی سازی دکمه ها

    مورد بعدی که در خرید ماوس گیمینگ باید مورد توجه قرار بگیرد، داشتن دکمه هایی با قابلیت سفارشی سازی می‌باشد که به آن دکمه های ماکرو نیز می‌گویند. دکمه ماکرو قابلیت دارد که طوری برنامه ریزی شود که با یکبار فشردن، عملیات مربوط به فشردن چند دکمه به صورت همزمان را انجام دهد. همچنین تعداد دکمه های روی ماوس در اقزایش کیفیت بازی تاثیر دارد. ماوس های معمولی عموما دو دکمه بیشتر ندارند این در حالی است که اغلب دو دکمه برای یک گیمر کافی نیست! تعداد دکمه های بیشتر روی ماوس باعث افزایش سرعت عمل گیمر در بازی می‌شود. امروزه ماوس هایی وجود دارند که تا 20 دکمه برای آن‌ها طراحی شده است و وجود این دکمه های اضافی به گیمر کمک می‌کند تا عملیات مختلف را بین دکمه های مختلف تقسیم و تنظیم نماید.

    هدست گیمینگ

    کیبورد گیمینگ

    هدست گیمینگ برای ارتباط با سایر بازیکنان در طول بازی ضروری است. یک هدست گیمینگ خوب باید دارای خروجی صدای باکیفیت، میکروفون های حذف کننده نویز و پد راحت باشد.

    کیفیت صدا

    یکی از مهم ترین ویژگی های هدست گیمینگ، کیفیت صدای آن است.که برای ارائه صدایی با کیفیت بالا و فراگیر طراحی شده است که تجربه بازی را لذت بخش تر می‌کند. همچنین یک هدست گیمینگ می‌تواند صدای سه بعدی را در اختیار کاربران خود قرار دهد که امکان موقعیت ‌یابی دقیق منابع صدا را فراهم می‌کند و گیمرها می‌توانند موقعیت دشمنان خود را در بازی‌ها آسان‌تر پیدا کنند.

     

    میکروفون مناسب بازی

    یکی دیگر از ویژگی های مهم هدست گیمینگ میکروفون آن است. یک هدست گیمینگ معمولاً دارای یک میکروفون داخلی است که به گیمرها اجازه می دهد در طول بازی با هم تیمی های خود ارتباط برقرار کنند. این میکروفون به گونه ای طراحی شده است که صدا را واضح و دقیق دریافت کند و ارتباط موثر هم تیمی ها را در طول بازی آسان تر کند. برخی از هدست های بازی همچنین دارای میکروفون های حذف کننده نویز هستند که می توانند نویز پس زمینه را فیلتر کنند و ارتباطی شفاف و بدون وقفه را ارائه دهند.

     

    طراحی ارگونومیک

    هدست های گیمینگ اغلب دارای طراحی ارگونومیک هستند که برای مدت طولانی پوشیدن آن را آسان تر می‌کند. برخی از هدست‌های بازی همچنین دارای هدبند و گوش‌بند قابل تنظیم هستند که به کاربران اجازه می‌دهد تناسب هدست را مطابق میل خود تنظیم کنند. و در آخر حواستان باشد که اگر انتخاب شما یک هدست بی سیم است، دارای تاخیر در ارسال و دریافت صدا نباشد!

     

    صندلی گیمینگ

     

    یک صندلی بازی برای ایجاد راحتی در طول جلسات طولانی و بازی طراحی شده است. صندلی‌های بازی دارای دسته‌های قابل تنظیم، تکیه‌گاه کمر و لایه ‌های فوم با چگالی بالا هستند. این ویژگی ها به کاهش خطر کشیدگی کمر و گردن مرتبط با نشستن طولانی مدت کمک می کند. علاوه بر تمامی این موارد که به راحتی شما کمک میکند برای داشتن سیستم کامپیوتر گیمینگ حرفه ای و خصوصا زمانی که بازی خود را به اشتراک میگذارید صندلی گیمینگ شما را حرفه ای تر نشان میدهد.

    سخن پایانی

     

    به طور کلی، انتخاب تجهیزات کامپیوتری مناسب برای بهینه سازی تجربه بازی و عملکرد بازیکن بسیار مهم است. پس یکبار برای همیشه وقت بگذارید و  نیاز خود را شناسایی کنید و با توجه به نیاز خود در بازار تحقیق کرده و بهترین تجهیزاتی که با جیب شما هم سازگاری داشته باشد تهیه کنید. برای تبدیل شدن به یک گیمر حرفه ای تجهیزات خوب حرف اول را می‌زند و بدون تجهیزات مناسب نمی‌توانید آن طور که باید از بازی کردن لذت ببرید. اگر به دنبال این هستید که به یک گیمر حرفه ای تبدیل شده و بهترین لحظات را تجربه کنید پس حتما برای تهیه تجهیزات وقت و بودجه کافی صرف کنید!

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    f.babaei
    ارسال دیدگاه